ניחוחות הווניל - הטעם המופלא בשילובים מעניינים

בשנים האחרונות אנו ערים לכניסה מעניינת של טעמים שונים ומגוונים המשתלבים ומתמזגים במשקאות חריפים , מעדנים ומרככים אותם. זה לא סוד שאנו , הישראלים מתמסרים בקלות למשקאות "מתוקים" אנו מתחברים יותר למשקאות בעלי אחוז האלכוהול נמוך בו רמת הסוכר גבוהה , אנו מעדיפים את העדינות , המתיקות והרכות.

ישנם משקאות חריפים המיובאים לארץ עם אחוז אלכוהול נמוך למרות שמעבר לים הם נמכרים באחוז אלכוהול גבוהה יותר , הכול לטובת טעמו המיוחד והמעודן של הצרכן הישראלי.

אירוח הינו חלק מהחוויה הישראלית הטיפוסית ובהתאם לזאת כמה גימיקים עם משקאות חריפים לא שיגרתים ומעניינים לאירוח בהחלט יכולים להוסיף למקוריות האירוח.

הנושא מתחמם כאשר מגיעים לטעמים המתוקים והייחודים שעד כה פגשנו במטבח בוורציות שונות: קינוחים, רטבים וכ"ו והכיוון החדש הינו הגעת טעמים ייחודים למשקאות חריפים.

המשיכה שלנו לאלכוהול מתבטאת באהבתנו ראשית כול למשקאות בעלי אחוז אלכוהול נמוך , בו רמת המתיקות גבוהה ושנית למשקאות בטעמים שונים שבאים "להסוות" את טעמו החריף של המשקה.

הרבה טעמים נוספו למשקאות חריפים על מנת לעדנו : הווניל הינו הטרנד האחרון שנכנס לארץ .

תרמילי הווניל הם פירותיו של צמח שמקורו במקסיקו האצטקים נהגו לתבל בווניל את הקקאו , הספרדים ייבאו את הווניל לאירופה, כשגדלה הדרישה לווניל , ניסו לגדל גם בארצות ארופיות אחרות, אך ללא הצלחה. צמח הווניל מאובק באמצעות חרק , המצוי אך ורק במקסיקו בשנת 1836 גילה בוטניקאי צרפתי שיטה לאיבוק ידני של פרחי הווניל, שיטה שמשתמשים בה עד היום . הצמח גדל כשהוא נשען על תומכות קנים , הוא מוצאי תחילה פרחים זהובים חיוורים , ואח"כ תרמילים צהבהבים- ירוקים באורך של 25-20 ס"מ.

משקה חזק אשר תופס תקופה רבה מקום כבוד על מדפי הבארים הינו: הוודקה אשר משתלב היטב במגוון טעמים . הוודקה יוצרה ברוסיה מהמאה ה- 14 מדגנים מזוקקים. הוודקה הגיעה למערב ע"י פליטים שהיגרו מרוסיה וכן ע"י חיילים אמריקאים בזמן מלחמת העולם השניה.

הוודקה הינו משקה משעמם ע"פ רוב נטול ריח וטעם , ומכיוון שכך כול חברה מייצרת בנוסף לוודקה נטולת ריח וטעם גם וודקות בטעמים שונים על מנת לרכך את המשקה ולהמתיקו – וזה בדיוק מה שנחוץ לנו.

הטעמים מרובים ומגוונים הטעם המרענן האחרון שהגיע לארצנו הינו : הווניל , חברת אבסולוט הביאו את הניצן הראשון ושאר החברות החלו זו אחר זו לייבא את טעם הווניל. הווניל משתלב מצוין בוודקה , טעמו וריחו דומיננטיים הוא ניתן לשתיה גם כמשקה נקי – קפוא, וגם כתוספות עם משקאות קלים, כדוגמת: קולה או לימונדה עם נענע.

סטולי וניל

וודקה סטוליצ'ניה, הידועה בכינוי החיבה "סטולי", הינה אחת מהוודקות המוערכות ביותר בעולם. סטולי נולדה ונחשפה בסט פטרסבורג, במזקקה מיוחדת במינה, שבה המשקה עובר 4 שלבי זיקוק, עד למוצר הסופי ולביקבוקו. סוג תהליך זה, בתוספת סוג המים האיכותיים והייחודיים, נותנים לסטולי את טעמה החלק והקטיפתי. בישראל הושקה הסטולי המקורית רק בשנות ה-90, ולאחרונה הושקה גם סטוליצ'ניה קריסטל.

סמירנוף ווניל

כל טיפה של וודקה סמירנוף מטוהרת דרך 7 טון של פחם המחומם במשך 8 שעות לחום של כ-450 מעלות צלזיוס. סמירנוף היתה המזקקה הראשונה שזיקקה וודקה בזיקוק רציף מודרני וכך שמרה על אחידות והמשכיות באיכות וטעם הוודקה. בעקבות המהפכה לאחר שגורשה משפחת המלוכה גורשו גם העשירים והספקים הרשמיים לחצר המלוכה התגלגל אחד מבניו של פיוטר , פייר לצרפת ושם אימץ את הגרסה הצרפתית לשם משפחתו "סמירנוף". בכל שניה בעולם נמזגות מעל 135 כוסות וודקה סמירנוף!!! כל בקבוק של סמירנוף עובר 57 בקרות איכות. סמירנוף הינה הוודקה מספר 1 בעולם וב-2003 נמכרה בכמות של מעל ל-23,000,000 תיבות.

אבסולוט ווניל – ABSOLUT VANILIA

אבסולוט ווניל מיוצרת כולה מחומרים טבעיים. מספר רב של תערובות שונות נוסו על מנת להגיע לטעם המדויק. אבסולוט ווניל אינו מכיל סוכר ומקבל את מתיקותו העדינה ממקלות ווניל טהורים. שילוב זה מקנה לאבסולוט ווניל אופי בוגר. אישיות המוצר משתקפת בדרך כלל דרך עיצוב הבקבוק. הבקבוק הלבן של אבסולוט ווניל הוא בהשארת טוהר טעם הווניל, ומשקף טעם שלא עורבב עם טעמים ותבלינים אחרים.

וודקה גריי גוס

וודקה המגיעה מצרפת , 40% אלכוהול עוברת זיקוק דודי ואח"כ 4 זיקוקים "רציפים" הוניל הוא, ללא כל ספק, התבלין האופנתי וגם המבוקש ביותר כיום בעולם, יוצר את המשקה האולטימטיבי., הווניל מתחבר בתמצית מלאכותית של וניל, או בווניל האוטנטי, היקר והנדיר או ניחוחות המגיעים בזמן יישון המשקה בחביות.

ראוי לציין שרק 10% מטעמי הוניל בעולם הינם טבעיים וכל השאר הינם מתמציות מלאכותיות.

ישנם משקאות אשר נחשבים "גבריים" , בלשון העם – משקאות לגברים בלבד , שמתאפיינים בחוזק אלכוהולי גבוה וכן "בכבדות" – הקוניאק הינו המלך הבלתי מעורער בקטגוריית זו המשקה הינו חזק במיוחד, מרוכז ומתומצת.

גילוי הברנדי החל ברעיון לזיקוק יין והתבצע אצל סוחרי ים הולנדיים שהחליטו לצמצם את נפח היינות שהם מעבירים באוניה, מהסיבה לחסוך מקום וכך לחסוך במסי הנמל שהיו צריכים לשלם. הרעיון היה לדלל את היין במים בזמן ההגעה לנמל היעד ולהחזירו למצב הצבירה הקודם שלו (יין). עם הזמן החלו ההולנדים לאהוב את היין "השרוף" ולכן קראו לו "ברנד- ויין".

האגדה השניה מספרת על אביר צרפתי שראה בחזיונו כי הוא נשרף פעמיים פעם אחד על רצח אישתו ופעם שניה על רצח מאהבה. כדי לחפר על עונשו הוא ירד למרתף היינות ושרף את היין פעמיים והשאירם בחביות. לאחר מספר שנים ירד אותו אביר למרתף , בדק את המשקה שבחביות וגילה משקה חזק בטעם ובצבע.

בכדי שהמין הנשי , יתחיל לשתות קוניאק יש לבצע מספר שינויים במשקה: הורדת אחוז האלכוהול ותוספת של טעם מתקתק שיסווה את טעמו החזק של הקוניאק במיוקוב חשבו על השילוב המעניין והייחודי וייצרו קוניאק "ווניל" , טעם שהינו אחד הטעמים הפופולאריים ביותר בעולם וכי הוא משתלב היטב בקוקטילים.

קוניאק מיוקוב וניל

מאחורי פיתוח המוצר, עומד ההיגיון המבוסס על שתי עובדות:

הראשונה היא, כי הרבה אנשים אינם שותים קוניאק מכיוון שהוא "חזק" להם מדי, לאחר הוספת הוניל הטבעי לקוניאק חוזר הקוניאק לתקופה נוספת של יישון והתחברות בחביות העץ. לפני הביקבוק, מדולל הקוניאק לרמת אלכוהול של 30%. קוניאק מיוקוב מיוצר מענבי סנט אמיליון הנחשבים כענבים האיכותיים ביותר לייצור קוניאק. לאחר שהענבים הופכים ליין הם עוברים זיקוק דודי כפול ומשם מוכנסים לחביות עץ אלון צרפתי ליישון למשך שנים ארוכות. ערבוב הקוניאק נעשה רק מאותן חביות שהגיעו לשיאן ותחת שרביטו של המאסטר בלנדר שלו ניסיון עתיר שנים.

הבקבוק שבו מגיע הקוניאק נושא על גבו דמות של פנתר מזנק המסמל חוזק, אלגנטיות ותאווה, בדיוק כפי שהקוניאק של מיוקוב נתפס.

בנוסף למשקאות הווניל והקוניאק שבו טעם הווניל בא לעדן ולרכך את המשקה וכן לפתוח אותו לאוכלוסיות רחבות יותר , הווניל תופס מקום של כבוד גם במשקאות בצורת תוספות למשקה קיים על מנת לתת לו טעמים ייחודיים . טעמים ,ריחות ורמיזות של ווניל המגיעים למשקה כתוצאה מתהליכי ייצור המשקה.

גליאנו

הליקר האיטלקי האותנטי ביותר, מכיל 30% אלכוהול, עשוי מערוב של למעלה מ- 30 סוגים שונים של עשבי תיבול, אשר נותנים טעמים של אניס, ערער, לבנדר, קינמון, נענע, מנטה, והכל עטוף בניחוח עדין של וניל.

גרנטס 12 שנה

הוויסקי הסקוטי לרוב מיושן בחביות עץ אלון ברבן (עץ שיושן בו וויסקי אמריקאי) היישון מקנה למשקה את הסיומת הסופית של המשקה , "מחזק" אותו , ומעצב את האופי הסופי של המשקה השהייה בחביות עץ אלון אמריקאיות מתקנה למשקה טעמים וריחות ווניליים לוויסקי גרנטס 12 מיושן תקופה ארוכה בחביות ברבן שלא יושן בהם וויסקי סקוטי קודם ולכן הניחוחות של הוניל בתוכו מאוד משמעותיים.

קפטן מורגן ספייס

קפטן הנרי מורגן נולד בווילס למשפחה עשירה אך החיים הנוחים שיעממו אותו, לכן עזב את החיים הנוחים והחליט לחיות חיים מספקים יותר כפיראט נודע לשימצה באזור הקריביים. בשנת 1680, חזר למוטב, מונה למושל ג'מייקה והחל להתרכז בגידול קני סוכר והפקת סוכר מעובד ומשובח. הקפטן החל לזקק ולהשביח רום שיהיה מספיק טוב בכדי לשאת את שמו. קפטן מורגן גולד ספייס הינו רום המופק ממולסה ומתובל בהשריה של תמציות שונות כמו: וניל, קינמון, תאנים ומשמש.

למורגן ספייס יש ניחוחות מתובלים של דבש וטעמים של וניל, אגוז מוסקט, קינמון ועשבי תיבול מאוגדים כולם במרקם קטיפתי עם סיומת טרופית ארוכה.

ואם כבר בעניין מתוקים עסקנו , חובה לסיים בתוספות וטעמים מתוקים במיוחד שניתן להוסיף לקוקטילים או למשקאות חריפים – הסירופים בטעמים.

מונין וניל

כשהיינו ילדים שתינו סירופ פטל עם מיים , או כל טעם אחר כשגדלנו הכרנו את מונין – סירופ המגיע במבחר טעמים מגוונים (ווניל, קיווי, פסיפלורה, שוקולד, קרמל וכ"ו) סירופ שניתן להוסיף לכול מטרה: להמתיק ליקרים , משקאות חריפים או קוקטילים.